
prima instanță: A. Catană    dosarul nr. 3ra-1088/16 

instanţa de apel: V. Pruteanu, L. Popova, A. Gavriliță 

 

Î N C H E I E R E 

 

27 iulie 2016        mun. Chişinău 

 

Colegiul civil, comercial şi de contencios administrativ 

al Curţii Supreme de Justiţie 

 

în componenţa: 

Preşedinte, judecătorul      Tamara Chişca-Doneva 

Judecătorii       Ala Cobăneanu 

        Iurie Bejenaru 

 

examinând chestiunea privind admisibilitatea recursului declarat de către 

Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chișinău Plus” Societate cu Răspundere 

Limitată, 

în pricina civilă la cererea de chemare în judecată a Întreprinderii cu Capital 

Străin „Jurnal de Chișinău Plus” Societate cu Răspundere Limitată împotriva  

Consiliului Coordonator al Audiovizualului cu privire la contestarea actului 

administrativ,  

împotriva deciziei Curţii de Apel Chișinău din 18 noiembrie 2015 prin care a 

fost admis apelul declarat de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, casată 

hotărîrea Judecătoriei Centru mun. Chișinău din 26 martie 2015 și emisă o nouă 

hotărîre prin care acțiunea a fost respinsă, 

 

c o n s t a t ă : 

 

La 18 noiembrie 2014, ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL a depus cerere de 

chemare în judecată împotriva Consiliului Coordonator al Audiovizualului cu privire 

la contestarea actului administrativ. 

În motivarea acțiunii a indicat că prin pct. 7 al deciziei CCA nr. 63 din 14 

noiembrie 2014, ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL, care este titulara postului de 

televiziune Jurnal TV a fost sancționată cu amendă în mărime de 3 600 lei pentru 

derogări  repetate de la prevederile Regulamentului Comisiei Electorale Centrale  

privind reflectarea companiei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 

2014 în mijloacele de informare în  masă din Republica Moldova pct. 19 și anume 

art. 7 alin.(2) din Cordul audiovizualului în conformitate cu art. 38 alin. (2)  lit. b) și 

f) și alin. (3) lit. b) din Codul Audiovizualului. 

Indică că prin decizia susmenționată Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

a imputat  faptul că „...în cadrul emisiunilor de ştiri difuzate de postul de televiziune 

„Jurnal TV” s-a constatat un decalaj mare în ceea ce priveşte ponderea reprezentărilor 

pozitive/negative ale subiecţilor politici. Conotaţia reflectării a fost dezechilibrată în 

partea ce ţine de procentul negativ obţinut de PDM, care, din timpul total oferit de 9 

min. 5 sec, 4 min. 02 sec. a fost prezentat într-o formă negativă şi doar indirect. S-au 

atestat derogări de la prevederile Regulamentului Comisiei Electorale Centrale 



privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 

2014 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, pct. 19, care 

prevede: „în programele de ştiri ale instituţiilor audiovizuale, evenimentele din 

campania electorală vor fi reflectate cu respectarea prevederilor art. 47, 64, 64/1 din 

Codul electoral şi art. 7 din Codul audiovizualului, şi anume, derogări de la art. 7 

alin.(2) din Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui partid sau unei 

mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie să ofere, 

de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de antenă 

altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza un 

partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”. 

Consideră reclamantul că  decizia nr. 163 din 14 noiembrie 2014 în partea 

contestată este ilegală şi neîntemeiată din motiv că examinarea chestiunii sancţionării 

a purtat un caracter unilateral şi formal, cu încălcarea procedurii stabilite şi a 

prevederilor legale în vigoare.  

Astfel, indică că deşi Consiliul Coordonator al Audiovizualului dispune de 

dreptul de a sancționa posturile de televiziune, acesta urmează să respecte integral 

procedura stabilită de Lege pentru emiterea unei astfel de decizii, deoarece 

restrângerea unui drept recunoscut de lege, inclusiv, aplicarea de sancţiuni legale 

poate fi admisă doar în temeiul unei legi, dispoziţiile căreia potrivit jurisprudenţei de 

principiu a CEDO, cazul Sunday Times v. UK, 26.04.1979 seria A nr. 30 § 59, 

Mitropolia Basarabiei şi alţii v. Moldovei, nr. 54701199 din 13.12.2001, § 109, 

trebuie să fie suficient de accesibilă şi previzibilă, adică să fie enunţată cu destulă 

precizie permiţând persoanei de a obţine în caz de necesitate sfaturi clare pentru a-şi 

determina conduita sa şi prevedea consecinţele acţiunilor sale, iar sintagma „prevăzut 

de lege” se referă atît la normă specifică de drept sau la un regim legal care 

autorizează interferenţa, cît și la „calitatea legii”. 

Susține reclamantul că, drept temei juridic de aplicare a sancțiunii a servit 

Raportul privind respectarea Regulamentului de reflectare a campaniei electorale la 

alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de informare în masă din 

RM, pentru perioada 20-29 octombrie, în cadrul principalului buletin de ştiri al 

postului Jurnal TV. 

Însă, Raportul respectiv i-a fost prezentat prin scrisoarea Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului nr. 641 din 12 noiembrie 2014, recepţionată la data 

de 17 noiembrie 2014, ora 16.00, pe cînd examinarea acestuia a fost numită pentru 

data de 14 noiembrie  2014, ora 12:00, respectiv, nu a fost în posibilitate de a lua 

cunoștință de Raport pînă la data ședinței stabilite pentru examinarea acestuia și de a-

și pregăti apărarea.   

Mai mult, deși, în urma examinării conţinutului raportului s-a constatat că nu 

au fost elucidate şi/sau menţionate prevederile legale încălcate, și s-a creat impresia 

că postul Jurnal TV nu a admis derogări de la legislaţie, Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului în ședința publică a decis sancționarea postului Jurnal TV. 

Totodată, menționează că potrivit prevederile art. 38 alin. (7) și (8) din Codul 

audiovizualului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului va informa  radiodifuzorul 

sau distribuitorul de servicii despre orice investigaţie care îl priveşte, despre 

învinuirile ce i se aduc şi îi va crea posibilitatea de a-şi prezenta cazul în faţa 

consiliului, iar decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului cu privire la 

aplicarea oricărei sancţiuni va fi motivată, devenind executorie de la data adoptării şi 



aducerii la cunoştinţă radiodifuzorilor şi distribuitorilor de servicii vizaţi prin 

scrisoare recomandată, cu publicarea ulterioară în Monitorul Oficial al Republicii 

Moldova şi pe pagina web a organului emitent. 

Însă, Consiliul Coordonator al Audiovizualului nu l-a informat despre 

învinuirile aduse, (fapta și prevederea legală încălcată) și nu i-a acordat un termen 

suficient. 

Remarcă că Consiliul Coordonator al Audiovizualului  tendenţios a considerat 

că prezentarea în cadrul buletinelor de ştiri a informaţiilor veridice despre mai multe 

ilegalităţi deconspirate în privinţa unor exponenţi a PDM şi/sau a conduitei acestui 

partid constituie derogări de la art. 7 alin. (2) din Codul Audiovizualului, în 

conformitate cu care acordînd timpi de antenă unui partid sau unei mişcări politice 

pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie să ofere, de asemenea, în 

cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de antenă altor partide şi 

mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza un partid anume, 

indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare. 

Sau, este de părerea că Consiliul Coordonator al Audiovizualului a ignorat 

faptul că reglementarea menționată  se referă la timpii de antenă acordaţi gratis sau 

contra plată concurenţilor electorali în cadrul dezbaterilor electorale şi publicităţii 

electorale, pe când în speță, se monitorizează buletinele de ştiri, asupra cărora au 

incidență prevederile art. 7 alin. (4) din Codul audiovizualului, care stabilește că 

pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea 

principiilor echilibrului social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa 

fiecare ştire astfel încît informaţia care compune ştirea să fie veridica, să nu fie 

deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau 

titluri, în cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de 

informare din mai multe surse. 

Or, indică reclamantul că nu a încălcat prevederile art. 7 alin. (4) din Codul 

audiovizualului, și nici Consiliul Coordonator al Audiovizualului nu i-a imputat 

încălcarea acestora. 

Insistă că Consiliul Coordonator al Audiovizualului a aplicat prevederi legale 

care nu trebuiau și nici nu puteau să fie aplicate cazului dat în lipsa unor încălcări din 

partea postului Jurnal TV cu încălcarea gravă a procedurii de sancționare, ce 

determină vădita ilegalitate a actului contestat. 

Totodată, invocă întrucît actul contestat contravine prevederile legale în 

vigoare prin prisma art. 21 alin. (1) și (2) din Legea contenciosului administrativ în 

coroborare cu art. 174 CPC, este necesară aplicarea măsurilor de asigurare a acțiunii. 

În drept își întemeiază cerințele în baza art. art. 38 alin. (9) Codul 

Audiovizualului, art. art. 8. 16, 21, 25 alin. (1) lit. b), 26 alin. (1) lit. a), b). c) din 

Legea contenciosului administrativ. 

Solicită anularea pct. 7 al deciziei Consiliului Coordonator al Audiovizualului 

nr. 163 din 14 noiembrie 2014 și suspendarea executării pct. 7 al deciziei Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului nr. 163 din 14 noiembrie 2014, pînă devenirea  

hotărîrea instanței de judecată definitive. 

La 04 decembrie 2014, ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL a depus cerere de 

completare a cererii de chemare în judecată invocînd că în şedinţa Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului din data de 14 noiembrie 2014 au participat în 

calitate de membrii Marian Pocaznoi (numit pe 6 ani la 06 noiembrie 2008), Vitalie 



Tabunscic (numit pe 6 ani la 11 aprilie 2008) şi Ignat Vasilache (numit pe 6 ani la 06 

noiembrie 2008). 

Indică că persoanele respective au pierdut calitatea de membru a Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului și anume Vitalie Tabunscic la 11 aprilie 2014, iar 

Marian  Pocaznoi şi Ignat Vasilache la 06 noiembrie 2014, prin expirarea termenului 

şi nu mai au nici dreptul şi nici posibilitatea de a participa la şedinţele Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului precum şi nici a vota deciziile Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului. 

În această privinţă menţionează prevederile art. 43 alin. (2) Codul 

audiovizualului, potrivit cărora durata mandatului membrilor Consiliului Coordonator 

al Audiovizualului este de 6 ani. Reînnoirea componenţei Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului se efectuează eşalonat: iniţial, se aleg 3 candidaţi pe un termen de 6 

ani, 3 pentru 4 ani şi 3 pentru 2 ani. La expirarea termenelor iniţiale, în temeiul 

propunerilor făcute la solicitarea comisiei parlamentare de profil şi a Comisiei 

parlamentare juridice, pentru numiri şi imunităţi, în baza sesizării Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului, alţi membri ai Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului se numesc pe un termen de 6 ani. Vacanţa funcţiei de membru al 

Consiliului Coordonator al Audiovizualului poate interveni în caz de expirare a 

termenului de deţinere a funcţiei, conform art. 43 alin. (5) lit. b) Codul 

audiovizualului. 

Atrage atenţia că, în privinţa membrilor Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului nu pot fi aplicate prevederile art. 7 alin. (3) al Legii cu privire la 

statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică nr. 199 din 16 iulie 2010, care 

stipulează că în cazul în care termenul regulamentar de exercitare a mandatului expiră 

sau a expirat, iar succesorul de competenţă nu intră în exercitarea mandatului, 

demnitarul continuă să-şi exercite mandatul pînă la ocuparea funcţiei de către 

succesorul de competenţă.  

Prin urmare, avînd în vedere că Legea cu privire la statutul persoanelor cu 

funcţii de demnitate publică nr. 199 din 16 iulie 2010 şi Codul audiovizualului nr. 

260 din 27 iulie 2006 sunt două acte legislative cu aceeaşi forţă juridică, în caz de 

divergenţă între o normă a actului legislativ general şi o normă a actului legislativ 

special, se aplică norma actului legislativ special, conform art. 6 alin. (3) al Legii 

privind actele legislative nr. 780 din 27 decembrie 2001, la caz, fiind aplicabile 

prevederile Codului audiovizualului, care este un act legislativ special, aspect asupra 

căruia s-a pronunţat Curtea Supremă de Justiție  prin decizii rămase irevocabile pe 

cauzele nr. 3r-576/2011 din 02 martie 2011 şi nr. 3r-2132/2011 din 09 noiembrie 

2011. 

În context, relatează că decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului 

nr.163 din 14 noiembrie 2014 este ilegală şi din considerentul că a fost votată de nişte 

indivizi care nu mai aveau calitatea de membri, iar membrii valizi, în funcţie, nu au 

întrunit numărul de voturi necesar pentru adoptarea unei decizii, după cum indică art. 

7 din Statutul Consiliului Coordonator al Audiovizualului, aprobat prin Hotărîrea 

Parlamentului nr.433 28 decembrie 2006, cu privire la aprobarea statutului,  structurii 

organizatorice şi a efectivului-limită ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului, 

potrivit cărora, Consiliul deliberează în prezenţa a cel puţin 6 dintre membrii săi, iar 

deciziile se adoptă dacă întrunesc votul a cel puţin 5 membri. 



Solicită anularea pct.7 al deciziei Consiliului Coordonator al Audiovizualului 

nr. 163 din 14 noiembrie 2014. 

Prin hotărârea Judecătoriei Centru mun. Chişinău din 26 martie 2015 acţiunea a 

fost admisă integral, fiind anulat pct. 7 din decizia nr. 163 din 14 noiembrie 2014, 

privind aplicarea amenzii în valoare de 3 600 lei companiei „Jurnal de Chişinău Plus” 

SRL, fondatorul postului de televiziune „Jurnal TV” pentru derogări repetate la 

prevederile Regulamentului Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de 

informare în masă din Republica Moldova. 

Prin decizia  Curții de Apel Chișinău din 18 noiembrie 2015 a fost admis apelul 

declarat de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, casată hotărîrea primei instanțe 

și emisă o houă hotărîre prin care acțiunea a fost respinsă integral ca neîntemeiată. 

Pentru a decide astfel, instanța de apel s-a referit la hotărîrea Parlamentului 

Republicii Moldova nr.81 din 28 mai 2014, prin care au fost stabilit pentru data de 30 

noiembrie 2014 alegerile parlamentare și a reținut prevederile art. 64 alin. (1), (5) și 

(7) art. 164
1
alin. (1) Cod electoral care stabilește particularitățile și principiile 

generale privind reflectarea alegerilor de către mijloacele de informare în masă și pct. 

19 al Regulamentului Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea companiei 

electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de informare 

în masă din Republica Moldova aprobat prin Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale 

nr. 2680 din 30 septembrie 2014, care statuează că în programele de ştiri ale 

instituţiilor audiovizuale, evenimentele din campania electorală vor fi reflectate cu 

respectarea prevederilor art.47, 64 şi 64
1
 din Codul electoral şi art.7 din Codul 

audiovizualului. 

La fel, instanța a remarcat prevederile art. art. 7 alin. (2) și (4) lit. a), c), 37 

alin. (1), (3) lit. a), c), și (4), 38 alin. (1) lit. c), (2) lit. b), f), (3) lit. b), (7) și (8 ), 40 

alin. (1) lit. a), b), d), 41 alin. (1) lit. a), 42 alin. (1), 43 alin. (2), (5) lit. b), și (6) din 

Codul audiovizualului, care reglementează echilibrul şi pluralismul politico-social, 

activitatea de supraveghere şi control, sancţiuni, atribuţiile și competența Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului și a menționat decizia Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului nr. 145 din 13 octombrie 2014, privind efectuarea unei monitorizări 

a principalelor buletine informative a posturilor de televiziune, la capitolul 

respectarea Regulamentului Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea 

companiei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de 

informare în masă din Republica Moldova, inclusiv a postului de televiziune  Jurnal 

TV, care prin declarația din 17 octombrie 2014 și-a exprimat intenția de a participa la 

reflectarea companiei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014. 

Iar cu referire la normele legale reținute instanța de apel a stabilit că în 

rezultatul monitorizării asupra respectării de către posturile de televiziune în perioada 

30 octombrie - 08 noiembrie 2014, a Regulamentului Comisiei Electorale Centrale 

privind reflectarea companiei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 

2014 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova cu privire la 

reflectarea de către „Jurnal TV” a subiecţilor politici în cadrul emisiunilor 

informative,  s-a constatat un decalaj mare în cadrul emisiunilor de ştiri difuzate de 

postul de televiziune „Jurnal TV” în ceea ce priveşte ponderea reprezentărilor 

positive/negative ale subiecţilor politici, conotaţia reflectării fiind dezechilibrată în 

partea ce ţine de procentul negativ obţinut de PDM, care din timpul total oferit 09 

lex:LPLP199711211381
lex:LPLP20060727260
lex:LPLP20060727260


min. 05 sec, 04 min. 02 sec. a fost prezentat într-o formă negativă şi 05 min.03 sec în 

formă neutră (f. 86). 

Astfel, a remarcat instanța de apel că la şedinţa din 14 noiembrie 2014 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a atestat derogări ale postului de 

televiziune „Jurnal TV” de la prevederile pct. 19 al Regulamentului Comisiei 

Electorale Centrale privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

din 30 noiembrie 2014 și ținînd cont de faptul că prin decizia Consiliului Coordonator 

al Audiovizualului nr. 155 din 07 noiembrie 2014 (publicată M.O. 340-343 din 

14.11.2014), ÎCS  „Jurnal de Chişinău Plus” SRL a fost avertizat public pentru 

aceleaşi derogări, prin pct. 7 decizia Consiliuliu Coordonator al Audiovizualului nr. 

163 din 14 noiembrie 2014 cu privire la examinarea raportului privind respectarea 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare din 

30 noiembrie 2014 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova în 

cadrul principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, 

„Prime”, „Publica TV”, „Canal 3”, „Canal 2”, „N 4”, „TV 7”, „PRO TV Chișinău”, 

„Jurnal TV”, „Accent TV”, „Euro TV”, „RTR Moldova”, „Ren Moldova” pentru 

perioada 30 octombrie-08 noiembrie 2014”, a sancționat ÎCS „Jurnal de Chişinău 

Plus” SRL  în calitate de fondator al postului de televiziune „Jurnal TV” cu amendă 

în mărime de 3 600 lei. (f. 15-26, 63-69) 

A mai reținut instanța de apel că, din conţinutul înscrisurilor indicate s-a 

constatat încălcarea art. 7 alin. (2) Codul audiovizualului imputată intimatului, prin 

faptul că acordând timpi de antenă unui partid sau unei mişcări politice pentru 

propagarea poziţiilor acestora, trebuia să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen 

de programe şi la aceeaşi oră, timpi de antenă altor partide şi mişcări politice fără 

tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza un partid anume, indiferent de procentajul 

reprezentării sale parlamentare. 

În context, instanța de apel a considerat că în prezența încălcării constatate, 

lipseşte temei prevăzut de art. 26 alin. (1) lit. a) al Legii contenciosului administrativ, 

pentru anularea actul administrativ contestat ca ilegal în fond sau emis contrar 

prevederilor legii, și a remarcat că în conformitate cu art. 26 alin. (2) al Legii 

contenciosului administrativ, nu este competentă să se pronunţe asupra oportunităţii 

actului administrativ şi a operaţiunilor administrative care au stat la baza emiterii 

acestuia. 

Totodată, cu referire la argumentele ÎCS „Jurnal de Chişinău Plus” SRL 

precum că  a recepţionat la 17 noiembrie 2014 ora 16.00 raportul prezentat prin 

scrisoarea Consiliului Coordonator al Audiovizualului nr. 641 din 12 noiembrie 2014 

şi către data examinării acestui raport la 14 noiembrie 2014 ora 12.00 nu a cunoscut 

că este învinuit de săvârşirea anumitor ilegalităţi, instanța de apel a reținut că la 12 

noiembrie 2014, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a expediat ÎCS „Jurnal de 

Chişinău Plus” SRL extrasul din Raportul privind respectarea Regulamentul de 

reflectare a campaniei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova pentru perioada 30 

octombrie - 08noiembrie 2014 în cadrul principalului buletin de ştiri al postului 

public de televiziune „Jurnal TV”, inclusiv la adresa electronică, indicată de 

reclamant în declaraţia din 17 octombrie 2014 de participare la reflectarea campaniei 

electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014, destinatarului fiindu-i 

comunicat că rezultatele raportului vor fi examinate în cadrul şedinţei publice a 



Consiliului Coordonator al Audiovizualului la 14 noiembrie 2014 ora 12.00 (f. 27, 

28-34, 70, 82). 

Concomitent, instanța de apel a menționat nota informativă a funcţionarului 

Consiliului Coordonator al Audiovizualului din 01 decembrie 2014, și factura 

eliberată de SA „Orange Moldova” la 03 decembrie 2014 din care rezultă că la 13 

noiembrie 2014 ora 13.51.14 funcţionarul Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului de pe numărul 60615893 a contactat numărul  de telefon 068302161 

al persoanei indicată în declaraţia „Jurnal TV” din 17 octombrie 2014 cu durata 

discuției telefonice de 46 sec. (f. 71, 72-73, 82), corelativ reținînd că pe scrisoarea de 

însoţire a Consiliului Coordonator al Audiovizualului din 12 noiembrie 2014 ÎCS 

„Jurnal de Chişinău Plus” SRL a aplicat ştampila de înregistrare cu indicarea datei 17 

noiembrie 2014, însă nu a anexat şi lipseşte la dosar plicul cu ştampila ÎS „Poşta 

Moldovei” şi alte probe despre data recepţionării a livrării poştale. 

În concluzie instanța de apel a conchis că în cadrul examinării cauzei Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului a probat informarea SRL „Jurnal de Chişinău Plus” 

despre investigaţie care îl priveşte expuse în raportul indicat, despre învinuirile ce i se 

aduc şi i-a creat posibilitatea de a-şi prezenta cazul în faţa consiliului la şedinţa 

publică din 14 noiembrie 2014 ora 12.00, iar argumentele invocate în acest sens a 

considerat neîntemeiate. 

La 06 iunie 2016 ÎCS „Jurnal  de Chișinău Plus” SRL a declarat recurs 

împotriva deciziei instanței de apel, solicitînd admiterea recursului, casarea deciziei 

instanței de apel cu menținerea hotărîrii primei instanțe. 

În motivarea recursului a invocat că  decizia instanței de apel este vădit ilegală 

și adoptată contrar cadrului legal în vigoare și a modului de aplicare a acestuia. 

Mai menționează că instanța de apel a ignorat prevederile legale care determină 

cert că la adoptarea actului administrativ contestat a fost încălcarea procedura de 

aplicare a sancțiunii și nu s-a pronunțat motivat asupra fondului pretențiilor din 

cererea de chemare în judecată. 

Astfel, susține că deși, prin cererea de chemare în judecată și referința scrisă 

prezentată în instanța de apel a fost demonstrat că procedura de adoptare a deciziei 

contestate a fost efectuată contrar cadrului legale, instanța a omis prevederile art. 24 

alin. (3) din Legea contenciosului administrativ, în conformitate cu care la 

examinarea în contencios administrativ sarcina probațiunii este pusă pe seama 

pîrîtului și lăsînd fără apreciere copia actului prezentat din care rezultă că raportul de 

monitorizare și citația au fost recepționate după ședința Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului în cadrul căreia a fost aplicată sancțiunea, concluzionînd că 

reclamantul nu a demonstrat momentul recepționării  Raportului din 30 noiembrie 

2014. 

La fel indică că instanța de apel a ignorat prevederile art. 381 alin. (1) și (3) din 

Codul contravențional care urma a fi aplicat prin analogie în raporturile de 

contravenții în domeniul audiovizualului și care stabilește că citarea este o acţiune 

procedurală prin care autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională 

asigură prezentarea persoanei în faţa sa pentru desfăşurarea normală a procesului 

contravenţional, iar citarea se face în aşa fel ca persoana chemată să primească 

invitaţia cu cel puţin 5 zile înainte de data cînd ea trebuie să se prezinte în faţa 

autorităţii respective. 



Or, sub acest aspect, afirmă recurentul că nu a fost informat de Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului despre investigațiile care îl privesc, precum și despre 

învinuirile care i-au fost aduse și nu i-a fost creată posibilitate de a-și prezenta cazul 

în fața consiliului, fapt ce contravine prevederilor art. 38 alin. (7) alin. (8) din Codul 

Audiovizualului. 

În context, cu referire la procedura de adoptare a deciziei contestate, recurentul 

a indicat motive similare celor indicate în cererea de chemare în judecată și în cererea 

de completare a cerințelor, insistînd că decizia Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului nr. 163 din 14 noiembrie 2014, a fost votată de niște persoane care 

nu aveau calitatea de membri ai Consiliului Coordonator al Audiovizualului. 

Iar, remarcînd că în textul deciziei contestate nu se găsesc motivele sancționării 

postului Jurnal TV, a indicat că instanța de apel nu a aplicat prevederile art. 38 

alin.(8) din Codul audiovizualului, care indică că decizia Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului cu privire la aplicarea oricărei sancţiuni va fi motivată, devenind 

executorie de la data adoptării şi aducerii la cunoştinţă radiodifuzorilor şi 

distribuitorilor de servicii vizaţi prin scrisoare recomandată, cu publicarea ulterioară 

în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a organului emitent. 

A mai indicat recurentul că prin decizia contestată Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului, în mod tendenţios, a considerat că prezentarea în cadrul buletinelor 

de ştiri a informaţiilor veridice despre mai multe ilegalităţi deconspirate în privinţa 

unor exponenţi ai Partidului Democrat şi/sau a conduitei acestui partid, ar constitui 

derogări de la art.7 alin.(2) din Codul audiovizualului și a lăsat fără apreciere faptul 

că în contradictoriu cu faptele imputate prin decizia de sancționare, 5 min.03 sec. din 

informaţia despre PD prezentată în cadrul emisiunilor de știri difuzată pe postul de 

televiziune Jurnal TV a avut un caracter neutru.  

Totodată, susţine că toate ştirile cu şi despre PD se realizau doar după ce se 

încerca obţinerea poziţiei acestui partid. Nici un material nu s-a realizat fără poziţia 

exponenţilor partidului, de fiecare dată fiind telefonaţi fie exponenţii fie 

reprezentanţii partidului, de la care se solicita interviu, opinie, poziţie, însă ei refuzau 

să se expună, or, anume acest refuz era vociferat în cadrul informaţiilor. 

Indică recurentul că sancțiunea a fost aplicată pentru faptul că PD nu a dorit să 

se expună în legătură cu subiectele realizate de postul de televiziune Jurnal TV, 

respectiv,  sancționarea pentru inacţiunile altora este nejustificată. 

De asemenea susține recurentul că prevederile art.7 alin.(2) din Codul 

audiovizualului, pentru care a fost aplicată sancțiunea nu au incidență la caz, întrucît 

această normă se referă la timpi de antenă acordaţi gratis sau contra plată 

concurenţilor electorali în cadrul dezbaterilor electorale şi publicităţii electorale şi  

are tangenţă directă cu Declaraţia postului Jurnal TV privind politica editorială pentru 

reflectarea campaniei electorale, unde în pct. 2 JTV a indicat că va acorda doar timpi 

de antenă contra plată pentru publicitate şi gratis pentru dezbateri electorale. 

Menționează că Consiliul Coordonator al Audiovizualului a monitorizat 

buletinele de ştiri, în cadrul cărora nu se acordă timpi de antenă și asupra cărora se 

răsfrîng prevederile art.7 alin. (4) din Codul audiovizualului care nu au fost încălcate 

de postul de televiziune Jurnal TV și încălcarea cărora nici nu a fost imputată 

Consiliului Coordonator al Audiovizualului, respectiv instanţa de apel eronat a reținut 

relevanța acestora la caz. 



Susține că postul Jurnal TV în toate subiectele indicate a difuzat doar 

informaţii veridice, nu a deformat sensul realităţii, a informat telespectatorul din mai 

multe surse, precum şi în toate cazurile a încercat să obţină inclusiv poziţia 

persoanelor pe care îi viza subiectul. Mai mult, nici una din persoanele vizate nu a 

solicitat dezminţire sau dreptul la replică în legătură cu aceste reportaje. 

Accentuează recurentul că intenţiile Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului de a-l sancţiona cad sub incidenţa prevederilor relevante ale art. 8 

din Codul audiovizualului, care stabileşte că radiodifuzorii aflaţi sub jurisdicţia 

Republicii Moldova au dreptul să decidă liber asupra conţinutului emisiunilor şi 

programelor lor, respectînd principiul de pluralitate a opiniilor în conformitate cu 

cadrul juridic şi condiţiile expuse în licenţa de emisie. 

Afirmă că deși, argumentele expuse au fost invocate în cadrul examinării 

cauzei, instanța de apel nu s-a expus asupra acestora,  pe cînd din interpretarea art. 6 

al CEDO, pronunţarea de către instanţele de judecată a unor hotărâri motivate 

constituie una dintre garanţiile dreptului fundamental la un proces echitabil şi acesta 

presupune obligaţia instanţei de judecată de a se expune în hotărârile emise asupra 

tuturor cerinţelor pricinii, precum şi asupra argumentelor invocate de către intimat 

întru admiterea sau respingerea acestora (cauza Garcia Ruiz, 26). 

Mai invocă că în sensul art.6 alin. (1) al Convenţiei, instanţele de judecată, 

trebuie, să indice cu suficientă claritate motivele pe care-şi întemeiază hotărârile, iar 

având în vedere caracterul determinant al concluziilor sale să precizeze noţiunile, ce 

implică o apreciere a faptelor supuse aprecierii. De asemenea noţiunea de proces 

echitabil impune ca instanţele de judecată să nu-şi motiveze doar sumar hotărârea sa, 

ci să examineze efectiv problemele esenţiale care-i sunt supuse aprecierii şi să nu se 

mulţumească de a proba pur şi simplu concluziile uneia dintre părţi. 

Pe cînd, instanţa de apel nu a respectat normele de drept şi nici reglementările 

CEDO, deoarece argumentele invocate de ei sunt importante pentru rezultatul 

procesului şi necesitau un răspuns concret în hotărâre. 

La 01 iulie 2016, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a depus referință 

asupra recursului declarat de ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL invocînd caracterul 

neîntemeiat al acestuia şi solicitînd respingerea lui ca fiind inadmisibil. 

 În conformitate cu art. 434 alin. (1) CPC, recursul se declară în termen de 2 

luni de la data comunicării hotărârii sau a deciziei integrale. 

După cum rezultă din materialele cauzei copia deciziei instanței de apel din 18 

noiembrie 2015 a fost expediată în adresa participanților la proces, inclusiv 

recurentului ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL prin scrisoarea nedatată nr. 3a-

914/15 (f. d. 200 Vol. I), însă, date ce ar confirma recepționarea acesteia de către 

destinatari, materialele cauzei nu conțin. 

În acelaşi timp la materialele cauzei este anexată cererea nr. 05-314555 din 19 

aprilie 2016, prin care reprezentantului ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL, Dumitru 

Pavel a solicitat Judecătoriei Centru mun. Chișinău eliberarea copiei deciziei instanței 

de apel din 18 mai 2015, și scrisoarea de însoțire din 19 mai 2016, prin care 

Judecătoria Centru mun. Chișinău a expediat în adresa ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” 

SRL copia deciziei din 18 noiembrie 2015 (f.d. 2012 Vol. I, 9 Vol. II). 

Astfel, instanța de recurs consideră că recurentul  s-a conformat prevederilor 

legale și a declarat recursul la 03 iunie 2016 în termen. 



Examinând temeiurile recursului, completul Colegiului civil, comercial şi de 

contencios administrativ al Curţii Supreme de Justiţie consideră că recursul declarat 

de către ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL este inadmisibil din considerentele ce 

urmează.  

În conformitate cu art. 432 alin. (1) CPC, părţile şi alţi participanţi la proces 

sunt în drept să declare recurs în cazul în care se invocă încălcarea esenţială sau 

aplicarea eronată a normelor de drept material sau a normelor de drept procedural.  

Alineatele (2) şi (3) aceluiaşi articol prevăd exhaustiv cazurile în care se 

consideră că normele de drept material sau de drept procedural au fost încălcate sau 

aplicate eronat, iar alin.(4) stabileşte că săvârşirea altor încălcări decât cele indicate la 

alin.(3) constituie temei de declarare a recursului doar în cazul şi în măsura în care 

acestea au dus sau ar fi putut duce la soluţionarea greşită a pricinii sau în cazul în care 

instanţa de recurs consideră că aprecierea probelor de către instanţa judecătorească a 

fost arbitrară, sau în cazul în care erorile comise au dus la încălcarea drepturilor şi 

libertăţilor fundamentale ale omului. 

Conform prevederilor art. 433 lit. a) CPC, cererea de recurs se consideră 

inadmisibilă în cazul în care recursul nu se încadrează în temeiurile prevăzute la 

art.432 alin. (2), (3) şi (4). 

Completul Colegiului civil, comercial şi de contencios administrativ al Curţii 

Supreme de Justiţie consideră că recursul declarat de către ÎCS „Jurnal de Chișinău 

Plus” SRL nu se încadrează în temeiurile prevăzute la art. 432, alin.(2), (3) şi (4) 

CPC, or recurentul nu a invocat nici un temei care ar indica la ilegalitatea deciziei 

instanţei de apel. 

Mai mult, argumentele invocate în recurs se axează asupra fondului cauzei, 

constituind o reproducere a celor aduse în cererea de chemare în judecat și în referința 

depusă la cererea de apel (f.d. 4-8, 47-48, 177-182). 

Prin urmare, argumentele recursului nu indică la încălcarea esenţială sau 

aplicarea eronată a normelor de drept material sau a normelor de drept procedural de 

către instanţa de apel, respectiv nu constituie temei de casare a deciziei recurate. 

Or, recursul exercitat conform secţiunii a II-a are caracter devolutiv numai 

asupra problemelor de drept material şi procedural, verificându-se doar legalitatea 

deciziei, dar nu şi temeinicia în fapt. 

În acest context, completul Colegiului civil, comercial şi de contencios 

administrativ al Curţii Supreme de Justiţie reiterează şi faptul că procedura 

admisibilităţii constă în verificarea faptului, dacă motivele invocate în recurs se 

încadrează în cele prevăzute în art. art. 432, alin.(2), (3) şi (4) CPC. 

Aici, completul Colegiul civil, comercial şi de contencios administrativ al 

Curţii Supreme de Justiţie ţine să menţioneze că conform jurisprudenţei CEDO, 

recursurile trebuie să fie efective, adică să fie capabile să ofere îndreptarea situaţiei 

prezentate în cerere, la fel recursul trebuie să posede puterea de a îndrepta în mod 

direct starea de lucruri (cauza Purcell contra Irlandei, 16 aprilie 1991), pe când în 

recursul declarat de către ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL asemenea aspecte nu se 

regăsesc. Distinct de cele relatate, completul Colegiului civil, comercial şi de 

contencios administrativ al Curţii Supreme de Justiţie ajunge la concluzia de a 

considera recursul declarat de către ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL ca 

inadmisibil.  



În conformitate cu art. art. 270, 431 alin. (2), art. 433 lit. a), art. 440 CPC, 

completul Colegiului civil, comercial şi de contencios administrativ al Curţii 

Supreme de Justiţie, 

 

d i s p u n e : 

 

Recursul declarat de către Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chișinău 

Plus” Societate cu Răspundere Limitată, se consideră inadmisibil. 

Încheierea este irevocabilă. 
 

Preşedinte, judecătorul      Tamara Chişca-Doneva 

 

Judecătorii       Ala Cobăneanu 

          

Iurie Bejenaru 
 


