
1 

 

Dosarul nr. 3ra-978/18 
 

Prima instanţă: Judecătoria Chişinău, sediul Centru (N. Corcea)                                                          

Instanţa de Apel: Curtea de Apel Chişinău (A. Panov, V. Cotorobai, M. Anton) 

 

 

 D E C I Z I E 

 

17 octombrie 2018                                                                             mun. Chişinău 

 

Colegiul civil, comercial şi de contencios administrativ lărgit 

al Curţii Supreme de Justiţie 

 

în componenţa: 

Preşedintele şedinţei, judecătorul          Oleg Sternioală 

Judecătorii               Ala Cobăneanu 

                                                                                 Dumitru Visternicean 

                                                                                 Nicolae Craiu 

                                                                                 Iurie Bejenaru 

                                                                 

examinînd  recursul declarat de Consiliul Coordonator al Audiovizualului,  

în cauza civilă, la cererea de chemare în judecată depusă de Întreprinderea cu 

Capital Străin „Jurnal de Chişinău Plus” Societatea cu Răspundere Limitată 

împotriva Consiliului Coordonator al Audiovizualului cu privire la anularea actului 

administrativ, 

împotriva deciziei din 08 februarie 2018 a Curţii de Apel Chişinău, prin care a 

fost admis apelul declarat de Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău 

Plus” Societatea cu Răspundere Limitată, a fost casată hotărârea din 17 iulie 2017 

a Judecătoriei Chişinău, sediul Centru, fiind emisă o nouă hotărâre de admitere a 

acţiunii, 

 

c o n s t a t ă:  

La 04 noiembrie 2016, Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău 

Plus” Societatea cu Răspundere Limitată a depus cerere de chemare în judecată 

împotriva Consiliului Coordonator al Audiovizualului cu privire la anularea actului 

administrativ. 

În motivarea acţiunii reclamanta a indicat că este titulara postului de 

televiziune „Jurnal TV”, a cărui activitate a fost monitorizată de pârât în perioada 

10 octombrie 2016 - 19 octombrie 2016 sub aspectul corectitudinii reflectării în 

principalul buletin de ştiri a campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale. 

La 25 octombrie 2016 Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău 

Plus” Societatea cu Răspundere Limitată a recepţionat raportul de monitorizare a 

principalului buletin informativ al postului de televiziune „Jurnal TV”, pentru 

perioada 10 octombrie - 19 octombrie 2016, examinarea căruia a fost numită 

pentru 28 octombrie 2016, ora 10:00.  

Prin raportul nominalizat pârâtul a constatat că reclamanta a încălcat 

prevederile Codului audiovizualului, atestând un dezechilibru în reflectarea 

candidaţilor şi anume între PPDA şi candidatul acestuia Andrei Năstase, cu ceilalţi 

candidaţi electorali şi subiecţi politici. 



2 

 

A menţionat că la 27 octombrie 2016 a depus obiecţii asupra raportului de 

monitorizare a principalului buletin informativ al postului de televiziune „Jurnal 

TV”, pentru perioada 10 octombrie -19 octombrie 2016, prin care nu a recunoscut 

faptele şi nici vinovăţia, însă prin pct. 7 din decizia pârâtului nr. 30/173 din 28 

octombrie 2016 reclamanta a fost sancţionată cu amendă maximă de 5400 de lei, 

pentru derogări repetate de la prevederile pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de 

emisie seria AA nr. 073710 din 3 iulie 2009, în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. 

b) şi lit. f) şi alin. (3) lit. b) Codul audiovizualului. 

Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău Plus” Societatea cu 

Răspundere Limitată a mai specificat că pct. 7 din decizia nominalizată este ilegală 

în fond şi adoptată contrar procedurii legale, pe motiv că raportul susmenţionat a 

fost emis în vederea constatării respectării Regulamentului privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016, aprobat prin 

hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 181 din 6 septembrie 2016 şi a 

Concepţiei privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 

octombrie 2016 de către instituţiile audiovizualului din Republica Moldova, 

aprobată prin decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului nr. 22/126 din 25 

august 2016. 

 A susţinut că nici în textul raportului, nici în decizia contestată, nu au fost 

stabilite derogări de la aceste acte normative, a căror respectare este obligatorie în 

perioada electorală, iar reclamanta nu a admis derogări de la normele imperative 

aferente perioadei electorale în timp ce pârâtul, cu toate că a monitorizat activitatea 

reclamantei sub aspectul respectării acestor reglementări, nu a constatat devieri şi 

încălcări ale acestora. 

A considerat reclamanta că în textul deciziei contestate pârâtul, în mod 

tendenţios, a ignorat argumentele invocate de Întreprinderea cu Capital Străin 

„Jurnal de Chişinău Plus” Societatea cu Răspundere Limitată, în obiecţiile scrise, 

nu s-a pronunţat asupra acestora, ci doar a decis aplicarea sancţiunii cu amendă 

maximă. 

A menţionat că este vădit ilegală şi sancţiunea ce a fost aplicată, deoarece 

pârâtul a ignorat evident procedura de aplicare a acesteia, reclamantul invocând în 

acest sens prevederile art. 38 alin. (1) şi (3) Codul audiovizualului.  

Reclamanta a mai relatat că orice post de televiziune în campania electorală 

este în drept să difuzeze publicitate electorală contra plată şi să acorde timp de 

antenă prin intermediul organizării dezbaterilor electorale, care, de regulă, se oferă 

gratis, iar modalitatea de acordare a timpului de antenă prin intermediul buletinelor 

de ştiri este necunoscută pentru mass-media şi aceasta contravine expres normelor 

materiale invocate. Difuzarea informaţiilor în buletinele de ştiri se efectuează cu 

respectarea strictă a prevederilor exprese ale Codului audiovizualului, 

nerespectarea cărora nu a fost constatată de pârât. 

A susţinut reclamanta că concepţiile radiodifuzorilor privind reflectarea 

campaniilor electorale se aprobă de Consiliul Coordonator al Audiovizualului şi 

sunt prezentate Comisiei Electorale Centrale, în strictă concordanţă cu legislaţia în 

vigoare, obligaţie legală ce a fost, în opinia reclamantei, respectată de către „Jurnal 

TV”, care a reflectat în mod veridic, echilibrat şi imparţial campania electorală, iar 

în contradictoriu, prin decizia contestată se impută existenţa unui dezechilibru între 

PPDA şi candidatul acestuia A. Năstase, cu ceilalţi candidaţi electorali şi subiecţi 

politici, astfel încât toată acuzarea se rezumă strict la presupunerea încălcării 



3 

 

reflectării echilibrate a campaniei electorale, iar noţiunea inclusă în decizia de 

sancţionare de „dezechilibru” constituie o invenţie a autorilor acestui raport, 

deoarece în Lege aceasta nu este reglementată, şi astfel se încalcă art. 5 alin. (2) 

Cod contravenţional. 

Cu referire la acest aspect, reclamanta a specificat că Andrei Năstase nu mai 

avea statutul de concurent electoral şi, chiar dacă s-ar admite că a fost comisă 

încălcarea reflectării echilibrate a acestui concurent (ceea ce nu a fost imputat 

reclamantului), această faptă nu mai era importantă, deoarece situaţia s-a schimbat 

radical de la data monitorizării până la momentul examinării acesteia, relevant 

fiind principiul liberării de răspundere în legătură cu schimbarea situaţiei, ce 

presupune că nu se mai aplică sancţiune persoanei pentru fapta care nu mai 

prezintă pericol social, datorită schimbării situaţiei. De fapt, „Jurnal TV” a 

mediatizat toţi concurenţii electorali care au avut activitate şi această mediatizare 

se află în directă proporţionalitate cu activitatea acestor concurenţii.  

A considerat Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău Plus” 

Societatea cu Răspundere Limitată că a fost tratată cu discriminare în raport cu alte 

cazuri de aplicare a sancţiunii, deoarece i-a fost aplicată direct sancţiunea cu 

amendă maximă, în detrimentul sancţiunii obişnuite şi legale - amendă minimă, or, 

în privinţa postului „Pro TV Chişinău”, urmare a analizei cantitative şi calitative, 

în perioada de raport au fost atestate derogări de la art. 7 alin. (2) şi (3) Codul 

audiovizualului, însă pârâtul a decis că această încălcare nu trebuie sancţionată şi 

nu a aplicat postului dat nici o sancţiune, iar reclamantei i-a fost imputată 

comiterea abaterilor similare, fiind sancţionată de CCA, în pofida faptului 

inexistenţii temeiurilor ce ar permite aceasta. 

A solicitat Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău Plus” 

Societatea cu Răspundere Limitată anularea pct. 7 al deciziei Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului nr. 30/173 din 28 octombrie 2016 şi parţial pct. 11 

şi pct. 13 din aceeaşi decizie, în partea referitoare la Întreprinderea cu Capital 

Străin „Jurnal de Chişinău Plus” Societatea cu Răspundere Limitată. 

 Prin hotărârea din 17 iulie 2017 a Judecătoriei Chişinău, sediul Centru  

acţiunea a fost respinsă ca fiind neîntemeiată (f.d. 186, 189-192, vol. I). 

Nefiind de acord cu hotărârea instanţei de fond, la 17 iulie 2017, 

Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău Plus” Societatea cu 

Răspundere Limitată a contestat-o cu apel solicitând, admiterea acestuia, cu 

casarea hotărârii contestate şi pronunţarea unei noi hotărâri prin care acţiunea să fie 

admisă. 

Prin decizia din 08 februarie 2018 a Curţii de Apel Chişinău, a fost admis 

apelul declarat de Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău Plus” 

Societatea cu Răspundere Limitată, a fost casată hotărârea din 17 iulie 2017 a 

Judecătoriei Chişinău, sediul Centru, fiind emisă o nouă hotărâre, prin care cererea 

de chemare în judecată depusă de Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de 

Chişinău Plus” Societatea cu Răspundere Limitată împotriva Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului cu privire la anularea actului administrativ a fost 

admisă. 

A fost anulat pct. 7 al deciziei Consiliului Coordonator al Audiovizualului nr. 

30/173 din 28 octombrie 2016 şi parţial pct. 11 şi pct. 13 din această decizie în 

partea referitoare la Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău Plus” 

Societatea cu Răspundere Limitată (f.d. 237, 236-251, vol. I). 



4 

 

La 25 mai 2018 Consiliul Coordonator al Audiovizualului a declarat recurs, 

solicitînd admiterea acestuia, casarea deciziei instanţei de apel, cu pronunţarea unei 

noi hotărâri prin care acţiunea să fie respinsă. 

În motivarea recursului s-a invocat că instanţa de apel nu a constatat toate 

circumstanţele importante pentru soluţionarea corectă a pricinii, fiind încălcate 

normele de drept procedural. 

Totodată, recurentul a mai specificat că a acţionat în strictă conformitate cu 

prevederile legislaţiei în vigoare din domeniu şi lipsesc temeiurile de casare a pct. 

7 al deciziei CCA nr. 30/173 din 28 octombrie 2016. Or, prin decizia CCA, 

radiodifuzorului Întreprinderea cu Capital Străin „Jurnal de Chişinău Plus” 

Societatea cu Răspundere Limitată i s-a aplicat amendă în valoare de 5400 de lei, 

fondatoarea postului de televiziune „Jurnal TV”, pentru derogări repetate de la pct. 

3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria AA nr. 073710 din 03.07.09, în 

conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi f) şi alin. (3) lit. b) din Codul 

audiovizualului. 

În conformitate cu art.440 alin.(2) Codul de procedură civilă, completul din 3 

judecători prin încheierea din 25 iulie 2018 a considerat recursul admisibil şi a 

dispus examinarea fondului de un complet din 5 judecători. 

În conformitate cu art.444 Codul de procedură civilă, recursul se examinează 

fără înștiințarea participanților la proces. 

Studiind materialele dosarului, Colegiul civil, comercial şi de contencios 

administrativ lărgit al Curţii Supreme de Justiţie consideră recursul întemeiat şi 

care urmează a fi admis cu casarea deciziei instanţei de apel şi menţinerea hotărârii 

primei instanţe din următoarele considerente. 

       În conformitate cu art. 445 alin. (1) lit. f) Codul de procedură civilă, instanţa, 

după ce judecă recursul, este în drept să admită recursul, să caseze decizia instanţei 

de apel şi să menţină hotărârea primei instanţe. 

        În conformitate cu art. 432 alin. (2) lit.c) Cod de procedură civilă, se consideră 

că normele de drept material au fost încălcate sau aplicate eronat în cazul în care 

instanţa judecătorească a interpretat în mod eronat legea.   

        În cadrul examinării cauzei s-a stabilit că, Întreprinderea cu Capital Străin 

„Jurnal de Chişinău Plus” Societatea cu Răspundere Limitată, fondatoarea postului 

de televiziune „Jurnal TV” a fost sancţionată de Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului prin decizia nr. 30/173 din 28 octombrie 2016, pct.7  cu amendă 

de 5400 de lei, pentru derogări repetate de la prevederile pct. 3.1 lit. a) din 

Condiţiile la licenţa de emisie seria AA nr. 073710 din 3 iulie 2009, în 

conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi lit. f) şi alin. (3) lit. b) Codul 

audiovizualului. 

       Actele cauzei atestă că prin Raportul de monitorizare a principalelor buletine 

informative ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 

2”, „Publika TV”, „TV 7”, „Accent TV”, „Pro TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, 

„Realitatea TV”, „Ren Moldova”, „NTV Moldova” şi „RTR Moldova” la capitolul 

respectării legislaţiei electorale (Codul electoral nr.1381 din 21 noiembrie 1997, 

Codul audiovizualului nr.260-XVI din 27 iulie 2006, Regulamentul privind 

reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova), pentru perioada 10-19 

octombrie 2016, s-a constatat comiterea de către Î.C.S „Jurnal de Chişinău Plus” 

S.R.L a unor derogări de la cerinţele art. 7 alin. (1) şi (3) Codul audiovizualului 



5 

 

prin existenţa unui dezechilibru în reflectarea candidaţilor electorali şi anume 

PPDA şi candidatul acestuia, A. Năstase, cu ceilalţi candidaţi electorali şi subiecţi 

politici (f.d.20-25). 

La data de 28 octombrie 2016 Consiliul Coordonator al Audiovizualului a 

emis decizia nr. 30/173 cu privire la examinarea raportului de monitorizare a 

principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, 

„Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, „Accent TV”, „Pro TV 

Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, „NTV Moldova” 

şi „RTR Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral 

nr.1381 din 21 noiembrie 1997, Codul audiovizualului nr.260-XVI din 27 iulie 

2006, Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile 

prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din 

Republica Moldova), pentru perioada 10-19 octombrie 2016, potrivit pct. 7 al 

căreia, Î.C.S „Jurnal de Chişinău Plus” S.R.L, titulara postului de televiziune 

„Jurnal TV”, în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi f) şi alin. (3) lit. b) Codul 

audiovizualului, a fost sancţionată cu amendă în mărime de 5400 de lei, pentru 

derogări repetate de la pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria AA 

nr.073710 din 03 iulie 2009 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) şi (3) Codul 

audiovizualului).  

Prin pct. 11 şi pct. 13 ale deciziei nominalizate, în conformitate cu prevederile 

art. 38 alin. (8) Codul audiovizualului şi deciziei CCA nr. 96 din 17 octombrie 

2008, la data aducerii la cunoştinţă a deciziei (primirea prin scrisoarea 

recomandată a deciziei), posturile de televiziune enumerate, inclusiv „Jurnal TV” 

au fost obligate să execute decizia respectivă, să înlăture derogările atestate şi să 

comunice publicului motivele şi obiectul sancţiunii, în formula legislaţiei în 

vigoare şi să prezinte, în termen de 3 zile din momentul aducerii la cunoştinţă a 

deciziei, un raport despre măsurile întreprinse în vederea lichidării încălcărilor 

atestate (f.d.35-42). 

       Înaintând prezenta cerere de chemare în judecată, ÎCS „Jurnal de Chișinău 

Plus” SRL a solicitat anularea pct. 7 al deciziei Consiliului Coordonator al 

Audiovizualului nr. 30/173 din 28 octombrie 2016 şi parţial pct. 11 şi pct. 13 din 

această decizie. 

Prima instanță, fiind investită cu judecarea prezentei cauze, a ajuns la 

concluzia netemeiniciei acțiunii, iar instanţa de apel fiind investită cu judecarea 

apelului de către ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL a ajuns la concluzia temeinicii 

acestuia, casând hotărârea primei instanţe, cu emiterea unei noi hotărâri de 

admitere a acţiunii.  

Colegiul civil, comercial și de contencios administrativ lărgit al Curții 

Supreme de Justiție, analizând materialele anexate la dosar, în coraport cu 

legislația în vigoare ce guvernează raportul juridic litigios, a ajuns la concluzia că, 

soluția dată de către instanța de apel este una greșită, iar soluţia dată de prima 

instanţă este întemeiată şi legală. 

După cum s-a menționat intimatei ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL i-a fost 

aplicată amendă în mărime de 5400 de lei, pentru derogări repetate de la 

pct.3.1.lit.a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria AA nr.073710 din 03 iulie 

2009 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) şi (3) Codul audiovizualului), în 

conformitate cu art.38 alin.(2) lit.b) şi lit.f) şi alin.(3) lit.b) din Codul 

audiovizualului.  



6 

 

În acest sens, din decizia contestată rezultă că, în cadrul principalului buletin 

informativ al postului de televiziune „Jurnal TV”, A. Năstase a avut cea mai mare 

pondere de reflectare în ştiri - 47,9%, fiind urmat de M. Sandu, cu 27,9%, M. 

Ghimpu şi M. Lupu au acumulat acelaşi volum procentual de 6,4 la sută. Iu. 

Leancă a fost prezentat în volum de 3.2%, I. Dodon - de 2,7%, iar S. Radu - de 

1,3%. Cu un volum procentual de 1,1 la sută fiecare au fost mediatizaţi A. Guţu şi 

I. Popenco; V. Ghileţchi şi D. Ciubaşenco, de asemenea, au acumulat acelaşi 

volum procentual de 0,9 la sută, iar M. Laguta a avut o prezenţă de 0,2 la sută. 

Candidaţii electorali I. Popenco, D. Ciubaşenco şi M. Laguta au fost prezentaţi 

doar în context neutru, în context neutru şi pozitiv au fost mediatizaţi S. Radu, A. 

Guţu şi V. Ghileţchi; M. Ghimpu, M. Lupu, Iu. Leancă şi M. Sandu au fost 

reflectaţi în context neutru, pozitiv şi negativ, menţionându-se că A. Năstase a fost 

mediatizat în context neutru, negativ, dar şi evident pozitiv. Din volumul total al 

subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al postului de 

televiziune „Jurnal TV”, partea dominantă a reflectării de 41,3%, a acumulat 

PPDA, fiind urmat de PAS cu 21,9% şi PDM cu 18,7%. PL a avut o prezenţă de 

5,1%, urmat de PPEM - cu 3.2%, PN - cu 2,9% şi PSRM - cu 2,3%. MR a fost 

mediatizat în volum de 1,9%, urmat de CI - cu 1,8% şi PPD - cu 0,9 la sută.  

Subiecţii politici CI şi PPD au beneficiat de o conotaţie a reflectării atât 

pozitivă, cât şi neutră, iar PN doar neutră; MR, PSRM, PPEM, PL şi PAS au fost 

mediatizaţi în context neutru, negativ şi pozitiv. S-a menţionat că PPDA a fost 

prezentat neutru, negativ, precum şi evident pozitiv, iar PDM a fost mediatizat în 

context neutru, pozitiv şi accentuat negativ. În perioada de raport, din numărul total 

de candidaţi electorali, cota bărbaţilor a fost cea dominantă - 69,7%, iar cota 

femeilor a fost de 30,3%. Urmare a analizei cantitative și calitative, în perioada de 

raport  au fost atestate derogări de la art. 7 alin. (2) și (3) din Codul 

audiovizualului. 

Conform art. 7 alin. (2) și (3) din Codul audiovizualului, acordând timpi de 

antenă unui partid sau unei mișcări politice pentru propagarea pozițiilor acestora, 

radiodifuzorul trebuie să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiași gen de programe și 

la aceeași oră, timpi de antenă altor partide și mișcări politice fără tergiversări 

neîntemeiate și fără a favoriza un partid anume, indiferent de procentajul 

reprezentării sale parlamentare.  

Pentru încurajarea și facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, 

radiodifuzorii au obligația de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, 

echilibrat și imparțial.   

Conform pct. 3.1 lit. a) din Licența de emisie seria AA nr. 073710 din 03 

iulie 2009, titularul licenței se obligă să respecte Codul audiovizualului, deciziile, 

reglementările și indicațiile Consiliului Coordonator al Audiovizualului. 

Conform art. 38 alin. (2) lit. b) și f) și (3) lit. c) din Codul audiovizualului, în 

sensul prezentului cod, sunt contravenții: transmisia serviciilor de programe cu 

încălcarea prevederilor licenței de emisie și transmisia serviciilor de programe 

care, în consecință, conduce la încălcarea prevederilor art. 6, art. 7 alin.(2)-(4), art. 

10 alin. (1) și (5), art. 11 alin. (2)-(8), art. 17.   

Sancțiunile prevăzute la alin. (1) se aplică gradual, după cum urmează: 

celelalte sancțiuni prevăzute în prezentul cod, aplicate gradual de Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului în cazul în care, după aplicarea amenzii, 

radiodifuzorul sau distribuitorul de servicii nu reintră în legalitate. 



7 

 

Art. 38 alin. (7) din Codul audiovizualului prevede că, Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului va informa radiodifuzorul sau distribuitorul de 

servicii despre orice investigație care îl privește, despre învinuirile ce i se aduc și îi 

va crea posibilitatea de a-și prezenta cazul în fața consiliului. 

După cum s-a menționat prin scrisoarea nr. 538 din 24 octombrie 2016, 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a remis în adresa ÎCS „Jurnal de 

Chișinău Plus” SRL raportul de monitorizare și a informat-o despre faptul că, 

rezultatele monitorizării vor fi examinate în cadrul ședinței publice a Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului din data de 28 octombrie 2016. 

Ulterior, la 27 octombrie 2016 ÎCS „Jurnal de Chișinău Plus” SRL a depus 

obiecţii asupra concluziilor şi conţinutului Raportului de monitorizare a 

principalului buletin informativ al postului de televiziune Jurnal TV, pentru 

perioada 10-19 octombrie 2016, invocând că nu este de acord cu rezultatele 

monitorizării și a cerut ca Consiliul Coordonator al Audiovizualului să adopte o 

decizie de încetare a examinării raportului de monitorizare a postului „Jurnal TV”.  

Din decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului nr. 30/173 din 28 

octombrie 2016 rezultă că, urmare a examinării scrisorii nominalizate, s-a constatat 

netemeinicia acesteia. 

Conform art. 40 alin. (4) din Codul audiovizualului, toate deciziile 

Consiliului Coordonator al Audiovizualului sunt motivate. Deciziile, inclusiv 

motivarea, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web 

a Consiliului. 

La caz, se reține că, în decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului 

nr. 30/173 din 28 octombrie 2016 au fost indicate toate datele din raportul de 

monitorizare. 

Prin urmare, Colegiul civil, comercial și de contencios administrativ lărgit al 

Curții Supreme de Justiție conchide că, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

corect a stabilit derogările admise de la art. 7 alin. (2) și (3) din Codul 

audiovizualului de către postul de televiziune „Jurnal TV” şi nu de la art. 7 alin. (4) 

așa cum se invocă. Or, prevederile art. 7 alin. (4) din Codul audiovizualului se 

referă la emisiunile informative în general și nu la perioada campaniei electorale, 

norma enunțată fiind una generală, fiind aplicabilă oricărui gen de programe. 

Actele cauzei denotă faptul că, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a 

monitorizat reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 

octombrie 2016 în baza Metodologiei MEMO 98, aprobată în cadrul ședinței 

publice a Consiliului din 29 octombrie 2010, prin decizia nr. 129, în conformitate 

cu Programul comun al Uniunii Europene şi Consiliului Europei în cadrul 

„Programului de Susținere a Democrației în Republica Moldova”, planificat pe 

Componenta „Sprijin pentru dezvoltarea mass-media pluraliste, standardele 

Consiliului Europei și prevederile legislației Republicii Moldova”.  

Totodată, actele cauzei denotă faptul că, în scopul reflectării campaniei 

prezidențiale în mod veridic, echilibrat și imparțial, Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului a organizat pentru radiodifuzori, pe data de 23 septembrie 2016, 

seminarul cu tematica „Reflectarea campaniei electorale pentru alegerile 

prezidențiale din 30 octombrie 2016”.  

        În conexiunea celor relatate se constată că instanţa de apel nu a calificat 

corect, din punct de vedere juridic, acţiunea cu care a fost învestită, ce a dus la 



8 

 

emiterea unei soluţii greşite, pe când instanţa de fond corect a aplicat legea 

materială, adoptând o hotărâre legală şi întemeiată. 

       Faţă de cele expuse, Colegiul civil, comercial şi de contencios administrativ 

lărgit al Curţii Supreme de Justiţie ajunge la concluzia de a admite recursul 

declarat, de a casa decizia instanţei de apel şi a menţine hotărârea primei instanţe.  

       În conformitate cu art. 445 alin. (1) lit. f) Cod de procedură civilă, Colegiul 

civil, comercial şi de contencios administrativ lărgit al Curţii Supreme de Justiţie 

 

                                                                d e c i d e: 

        Se admite recursul declarat de către Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului. 

Se casează integral decizia din 08 februarie 2018 a Curţii de Apel Chişinău şi 

se menţine hotărârea din 17 iulie 2017 a Judecătoriei Chişinău, sediul Centru, în 

cauza civilă, la cererea de chemare în judecată depusă de Întreprinderea cu Capital 

Străin „Jurnal de Chişinău Plus” Societatea cu Răspundere Limitată împotriva 

Consiliului Coordonator al Audiovizualului cu privire la anularea actului 

administrativ. 

          Decizia este irevocabilă.       

 

        Preşedintele şedinţei,                                            

judecător                                                                     Oleg Sternioală 

 

Judecători                                                                    Ala Cobăneanu 

 

                                                                                    Dumitru Visternicean  

 

                                                                                     Nicolae Craiu 

                              

                                                                                             Iurie Bejenaru 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  


